Gemeente Rijssen-Holten

“We zijn soms een wat eigenzinnige gemeente, daar kunnen we niets aan doen”. Het zijn de woorden van Jan ten Berge, 44 jaar lang werkzaam bij de Gemeente Rijssen-Holten, waar hij de functie van beleidsmedewerker uitvoert.

In gesprek

Met Jan voer ik het gesprek over hoe deze bijzondere gemeente omgaat met de vervoersbehoefte binnen hun gemeente. En hij vertelt hoe Regie, softwareapplicatie van Beedr hierbij ondersteunt.

Vervoer binnen de Gemeente

De Gemeente Rijssen-Holten telt ruim 38.000 inwoners en voor al deze inwoners geldt dat het belangrijk is dat zij zich kunnen voortbewegen. Zelfstandig, met het openbaar vervoer of met de taxi. Om deze reden kiezen zij er in 2016 voor om niet mee te doen met de Twentse aanbesteding ter vervanging van de oude Regiotaxi. “We vinden het van belang dat er vervoersoplossingen komen die passen bij onze gemeente”. Wat volgt is een zoektocht naar een oplossing die wel bij hen past. Met diverse partijen vinden gesprekken plaats en ze komen tot een vervoersoplossing die uit 2 onderdelen bestaat.

Het eerste onderdeel is ‘FlexRRReis’ (voorheen 'TwentsFlex'). Het is dé flexibele vervoerservice voor iedereen binnen de gemeente. Er zijn binnen Rijssen-Holten ca. 140 haltes gecreëerd waar men kan opstappen. Dit betekent dat er binnen de bebouwde kom, binnen 200 meter van elke woning, een halte is. Er zijn geen vaste rijtijden en ook geen vaste routes. De inwoners van de gemeente kunnen telefonisch of via de app een rit boeken.
Gemeentehuis van Gemeente Rijssen-Holten

Taxi voor Iedereen

Tegelijk met het ontwikkelen van ‘FlexRRReis’ wordt ook ‘Taxi voor Iedereen’ ontwikkeld. Voor dit tweede onderdeel van de oplossing creëert de gemeente een algemene voorliggende voorziening. Hieraan kan een aantal doelgroepen met vooraf gestelde condities, onder gereduceerde tarieven deelnemen. Anderen kunnen ook gebruiken maken van deze dienst, maar dan betalen ze het volledige tarief. Het belangrijkste is dat klanten keuzevrijheid hebben. Zij moeten kunnen kiezen door wie ze vervoerd willen worden. Dan gaat kwaliteit namelijk een rol spelen. Jan zegt hierover: “De reacties die we vanuit de vervoersbedrijven terugkregen, toen we dit voorlegde, was heel bijzonder. De vervoersbedrijven gaven allemaal aan dat dat exact is wat ze willen. Ze willen graag op hun kwaliteit aangesproken worden, het moet niet enkel om de laatste prijs gaan”. Er wordt gestart met twee vervoersbedrijven Taxi Baan en Taxi Pas. Met hen zit de gemeente aan tafel om het product werkbaar te krijgen.

Bij het concreet maken van het plan worden diverse regels vastgelegd. Zo is het belangrijk dat ‘Taxi voor Iedereen’ aansluit op de Valys en wordt er een reisgebied vastgelegd. Dit reisgebied is het gemeentelijke postcodegebied en ca. 30 km daar omheen. De in- en uitstaphalte moet binnen het gemeentelijke postcodegebied liggen en er wordt een basistarief afgesproken. Deze bestaat uit een starttarief en een km-ritprijs. Deze tarieven gelden voor iedereen waarvoor geen gereduceerd tarief van toepassing is. Bovendien moet er een systeem komen waarin de klanten, die een machtiging vanuit de gemeente hebben, geregistreerd kunnen worden. Grip en overzicht van de informatie zijn belangrijke aspecten. Er wordt een aanbesteding uitgezet en er schrijven 2 bedrijven op in. Eén van deze bedrijven is Beedr (voorheen Korton Software). Omdat ze uiteraard een goede keuze willen maken doen ze ook navraag bij taxibedrijven over Beedr en de Regie applicatie. Hier krijgen ze positieve reacties op terug.
In eerste instantie valt bij de aanbesteding de keuze op een ander bedrijf. Maar na een (terecht) bezwaar door Beedr is alsnog gekozen voor Beedr. Jan verklaart hun keuze voor Regie: “Doorslaggevend was de simpelheid van het systeem. Het is gemaakt voor dit doel. Het heeft zich ook bewezen in de praktijk”.

Doelgroep

De doelgroepen die onder een gereduceerd tarief kunnen reizen met ‘Taxi voor Iedereen’ zijn te verdelen in 2 groepen: ‘Jeugd’ en ‘Volwassenen’. Voor beide doelgroepen geldt dat er een toets plaatsvindt om te bepalen in hoeverre ze wel of niet zelfstandig met het OV kunnen reizen. Kunnen ze zelfstandig met het OV reizen dan kan er gebruik gemaakt worden van FlexRRReis. Lukt dit niet dan kom je in aanmerking voor ‘Taxi voor Iedereen’.

Bij de volwassenen zijn er binnen ‘Taxi voor Iedereen’ ook weer twee mogelijkheden. Kan je wel de 200 meter naar een FlexRRReis halte lopen, maar niet meer dan dat, dan kom je in aanmerking voor ‘Taxi buiten’. Je maakt dan gebruik van ‘Taxi voor Iedereen’, maar alleen buiten het postcodegebied van de gemeente Rijssen-Holten tot aan de grens van het reisgebied. Kan men dit niet, dan wordt de machtiging afgegeven voor ‘Taxi binnen-buiten’ en dan mag je ook binnen het gehele postcodegebied gebruik maken van ‘Taxi voor Iedereen’.

Er is nog een verschil tussen de beide doelgroepen. Zo wordt bij de jeugd geen eigen bijdrage geheven en bij de volwassenen wel. Heb je een Wmo indicatie of een indicatie vanuit jeugdzorg dan geldt een budget aan te reizen km’s, ben je volwassen dan wordt er een eigen bijdrage geheven en je betaalt een bepaald bedrag per km.

Alle klanten met een Wmo indicatie worden in Regie gezet. Zij kunnen zelf een account aanmaken om boekingen te maken en overzicht te hebben in alle ritten. Zowel toekomstige ritten als ritten uit het verleden. De meeste mensen bellen overigens met de vervoerder om een rit te boeken. Dit wordt ook door de taxibedrijven gewaardeerd. Men vindt het fijn om elkaar te spreken. Jan vertelt “Het is hier ons kent ons, het noaberschap. Hierdoor is ook meer maatwerk mogelijk voor de klant.”

In control met Regie

Regie is ideaal wanneer je als organisatie te maken hebt met de verschillende vervoersbehoeftes van de reizigers. Je kan eenvoudig alle klantdata invoeren met daarbij alle voorwaarden waaronder de klant mag reizen. De vervoersbedrijven zien deze gegevens ook terug. Zij zien het bijvoorbeeld direct als iemand een rolstoel of een rollator nodig heeft. Hierdoor heb je altijd grip op de situatie. Regie is bovendien geschikt om managementinformatie uit te halen. Zelf maken wij hier minder gebruik van, maar het kan wel. “Voor ons is het huidige facturatieproces een groot voordeel. Voorheen zag je door de bomen het bos niet meer. Met Regie is dit verleden tijd, wij zijn nu volledig in control. Als er nu een vraag is, kan ik dit altijd terugvinden: wanneer een rit is gestart, wanneer deze is aangekomen, welk tarief er bij de rit hoort. Dat is de kracht van het systeem, dit is wat wij zochten.”

Dat de Regie applicaties werkt voor de Gemeente Rijssen-Holten is ook andere gemeentes opgevallen. Er zijn al verschillende gemeentes naar de oplossing komen kijken. “Wij kunnen niet anders dan aangeven dat de Regie applicatie ons heel goed bevalt, dat we daar gewoon echt mee kunnen wat we willen. Het moet natuurlijk wel als oplossing passen bij de vervoersbehoefte van de gemeente, maar voor ons is Regie het platform waar we al onze data in kwijt kunnen en ook op de juiste manier kunnen gebruiken. En doordat het systeem zo simpel is, hebben we ruimte over voor andere, belangrijke zaken.”

Klantcontact

Omdat het systeem past bij onze organisatie ondervinden we ook weinig problemen. Als we wel contact hebben met de supportdesk dan is dit altijd goed. Theo, accountmanager bij Beedr, komt ook af en toe eens buurten. Dan praten we weer even bij. Regie is voor ons een probleemloos systeem wat aan onze voorwaarden voldoet en hopelijk blijft voldoen. Want het systeem van ‘Taxi voor Iedereen’ bevalt ons wel. De taxibedrijven waarderen het klantcontact wat hierdoor ontstaat en vooral dat de klant keuzevrijheid heeft. Met name dit laatste is voor ons heel belangrijk.

Nieuwsgierig?

Oplossingen
Oplossingen
Van een overzichtelijk rittenpakket tot een volledig en eenvoudig te beheren mobiliteitsplatform of roosterapplicatie.
Bekijk onze oplossingen
Cases
Cases
Benieuwd hoe onze toekomstige samenwerking kan verlopen? Neem een kijkje bij onze cases.
Bekijk onze cases
Branches
Branches
Voor elke sector de juiste oplossing.
Bekijk onze branches

Beedr.
Alles op de rit.